autum in my heart

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّك أَنتَ الْوَهَّابُ۝

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.” (Aali ‘Imraan: 8)

helwa telinga~

my صحابة :)

Thursday, 14 November 2013

Perjuangan Vs Burger.

Bismillah.......

Perjuangan itu ibarat sebiji Burger yang lazat Di makan.

Demi sebiji Burger yang enak rasanya, lazat sehingga menjilat jari, sanggup kita bersusah payah makan walaupun kita sedang sakit ulser bawah lidah.

siapa yang pernah rasa dia akan tahu.

sakit dan perit untuk menelan air liur. right ? 

hah begitu lah ibaratnya Sebuah Perjuangan. 

jika kita ingin menikmati Syurga yang terlalu manis itu kita sanggup menempuh ujian yang datang dalam perjalanan untuk menggapainya. Sanggup kita sakit  berjerit payah dan sangat perit untuk mendapatkannya. sepertimana kita berusaha untuk mencuba menelan sebiji burger walau dengan seribu kepayahan. right? 

Tekadang dalam perjalanan yang sangat melelahkan ini kita termengeluh, 

Maka Allah Berkata: 
Aku tidak membebani seseorang, melainkan sesuai dengan kemampuannya.
(2:286)

Dan ketika Tuhan mengambil sesuatu yang membahagiakn kita pada hari ini kita rasa sedih dan kecewa, bukan sebab Dia benci, tapi sebab Dia nak tunjuk kebahagiaan esok hari, adalah lebih baik dan indah.


ingatlah bahawa, Allah tiupkan kekuatan melalui ujian-ujian yang datang. Allah tangguhkan sesuatu untuk mendidik kesabaran. Allah ambil sesuatu untuk mendidik erti redha. sampai masanya Allah akan memberi sesuatu ganjaran. tekadang tidak disangka-sangka dek kita manusia. maka bersyukurlah dengan setiap pemberian dan ujian dari Allah untuk kita.

"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah pun. Nescaya ia akan melihat balasannya. 
(99:7)

Friday, 13 September 2013

Disebalik tersirat ada tersurat~

بسم الله الرحمن الرحيم

Mari Berfikir.

Situasi satu : Muhammad telah berjaya merempit motosikalnya ke kelas dengan membawa 110km sejam.

Situasi kedua: Seorang pakcik telah mengalami kemalangan jalan raya dengan hanya membawa motosikalnya dengan kelajuan 10km ketika hujan lebat.

Aikk ?? mari berfikir dengan ilmu, jangan berfikir dengan nafsu. Kenapa pula ya pakcik yang membawa hanya 10km mengalami kemalangan tetapi Muhammad yang membawa motosikal dengan kelajuan 110km tidak mengalami apa-apa kemalangan?

Mari kita lihat kepada Firman Allah surah Yasin ayat 82,


إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون۝ُ

"Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: " Jadilah engkau! ". Maka ia terus menjadi."

Nah! itulah jawapanNya, jika Allah menghendaki sesuatu, dengan hanya Allah menyebut jadilah Engkau, maka jadi ia. Jika kita beriman dengan rukun iman yang ke 6 iaitu Qadak dan Qadar maka kita akan menerima ujian dari Allah dengan senang hati dan redha dengan apa yang di beri kerana kita sedar kita hanya hanyalah layak bergelar hamba yang memerlukan pergantungan sepenuh jiwa raga hanyalah dengan Allah Taala yang Maha Memberi.

Kadangkala Allah datangkan Ujian kepada hambanya kerana ingin mengajar sesuatu yang tersirat kepada hambanya. Maka rajin-rajinkanlah mencari hikmah disebalik apa yang berlaku.

Syukurilah segala nikmat yang diberi. ^_~

Peace =))

MinNi yang sedang berusaha ^_^

Thursday, 18 July 2013

Secebis Luahan

Biasanya bila dalam keadaan di uji, aku sentiasa berada dalam keadaan tafaqur mencari diri sendiri. mengoreksi diri mencari dimana silapnya dan dimana haluan nya untuk menuju kearah keredhaan.

Tetapi hari ini, saat aku di uji, hati ku begitu beria-ria dan tanganku begitu ingin sekali menari mencari sesuatu disebalik penulisan. 

Tersangat hiba hati ini di malam hari yang penuh keredupan. Terkilan dengan perangai sesetengah insan yang disayang. bukan untuk cuba meletakkan diri dalam keadaan faham. Allahu! bagaimana ingin aku jelaskan.

Teringin sekali ku melihat pelangi itu sentiasa mekar di langit nan kecantikan, bahkan ku ikrar menjanjikan akan menerima segala cacat cela warna warni yang bercampuran. tetapi ternyata diri ini tewas dengan warna yang penuh campuran putih hitam kuning ke oren nan.

bagaimana ingin aku jelaskan, dengan rahsia yang penuh berseliratan, hanya mampu memecahkan kebuntuan disebalik penulisan. 

ingin sekali ku curahkan bagaimana indah lukisan rahsia alam, membuatkan aku berhenti melangkah diatas kekaguman yang di cipta Tuhan. 

ya Tuhan! Engkau menjadi saksi di atas setiap pengaduan dan curahan yang dinukilkan.

Sunday, 12 May 2013

My Zamily Daiman~

Jalan-jalan sambil mengeratkan silaturrahim, 
Sayang korang daiman laa bebeh! :)









Friday, 8 March 2013

Ukhwah Fillah Abadan Abada



Ujian mendatangkan Ketenangan

Ku kira ku Orang bertuah,
Yang di pilih Allah,
Utk Bertemu dengan orang yang,
Sentiasa membaiki salah,

Apabila di usaha,
Semakin ku rasa terjauh,
Hakikat sebenar,
itulah ujian yang membuatkan ku jatuh,
dan diberi kekuatan seperti orang bertuah,

Diamku menyepi membuatkan
ku mengoreksi diri,
Periksa hati yang mempunyai,
penyakit yang masih berbaki,

teruskan musafir,
Membuatkan diri terasa dekat dengan Rabbi,
Ketenangan yang di beri harus di nikmati,
Sementara masih di uji,
Bersyukur di saat hati masih di genggami,


Jumaat berkat, Alhamdulillah ala kulli Hal~
Senyum surga ^_^

Thursday, 21 February 2013

IM SO SORRY~



If my time would end today would I be ready to go?
And leave all the things I’ve worked so hard for
And all my friends and everyone I’ve known?
Never did I ever stop for a moment to think
Of what’s staring at me
I’ve been breaking all the mirrors of reality
I’m so sorry, if only I had just one last chance
I’m so sorry, but now it’s too late to change the past, oh
I lived my life in the fast lane, I only lived for today
And never, never really thought about anyone else
It was all about me, myself and I
Never did I ever stop for a moment to think
Of what’s staring at me
I’ve been breaking all the mirrors of reality, oh
I’m so sorry, if only I had just one last chance
I’m so sorry, but now it’s too late to change the past, oh
And now, now that it’s over
I wonder if anyone will remember me
If I had the chance to turn back the hands of time
There are so many things that I would change
I’d live my life, every single breath for You
I’m so sorry, if only I had just one last chance
I’m so sorry, but now it’s too late to change the past, oh
I’m so sorry, so sorry
Please forgive me

MiNnI ^_^

Saturday, 16 February 2013

PELIK~

بسم الله الرحمن الرحيم

"PELIK"

Ada apa dengan perkataan pelik? sebab saya sendiri pon pelik, kenapa orang selalu cakap saya pelik,pelik sangat ke saya? saya pon tak faham kenapa saya pelik, saya selalu dengar orang cakap saya pelik, maka saya pon garu kepala sebab pelik kenapa orang pikir saya pelik? haha! sampai bila-bila pon takde jawapan atas kepelikan itu kot~

Sesekali terfikir, apa yang membuatkan orang pelik tentang saya? sebab masalah utama saya sendiri pelik kenapa orang fikir saya pelik, tapi bila di tanya apa yang pelik, tidak tahu apa yang pelik, kalau begitu, orang yang cakap saya pelik pon pelik jugak laa kan? entah, angguk angguk geleng geleng tanda pelik~ haha

Friday, 15 February 2013

Bisikan Nurani~

Terasa di sayangi,
Dek Sang Rabbi yang dicintai,
kerana setiap apa yang diuji,
pasti di tunjuk dengan hikmah yang pasti~

Biar bukan dunia tempat bahagiaku,
asalkan di akhirat di tempah namaku untuk Syurga-Mu.

Biar ku menangis mengadu di sisi-Mu Rabbi,
asalkan ku tidak mendahului manusia daripada-mu Illahi~

~Teruslah tersenyum diri, biar manusia tidak menampak luka itu~