autum in my heart

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّك أَنتَ الْوَهَّابُ۝

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.” (Aali ‘Imraan: 8)

helwa telinga~

my صحابة :)

Saturday, 14 July 2012

Bicara seribu kata

بسم الله الرحمن الرحيم


Pejam celik pejam celik, sekejap jer masa berlalu meninggalkan diriku sebenar tanpa ku sedari.. tapi Alhamdulillah masih celik bila pejam sampai sekarang.


Tiba-tiba lak malam ni mood nak menjengah teratak ni walaupun tak tau nak kongsi apa..


Pusing kiri, pusing kanan, pusing atas, pusing bawah semua sahabat-sahabat perjuangan dah lena di ulik mimpi..hanya tinggal aku jer yang masih lagi terkebil-kebil memandang sekeliling.. (sebenarnya tak tau nak tidor mana memandangkan teman2 dah mengambil posisi tidorku,) hahaha.. wahhh..bukan main enak mereka-mereka di ulik mimpi sampai kiri kanan ku di bedal tangan-tangan dan kaki-kaki yang x bertanggungjawab..(boleh tahan buas jugak laa mereka-mereka ini tidur) hahaha


AllahuAkbar.. cepatnya masa berlalu, aku sudahpun bergelar mahasiswi sekarang..rasa macam kelakar pon ada..hehehe.. dapat pulak cost mencabar giitu...di bawah 'Jabatan Dakwah wal-Qiadah' ..pergghh!!


Alhamdulillah makin dewasa umur, makin banyak apa yang aku dapat belajar kat sini..walaupun dengan bi'ah yang serba dhaif kat sini, sampai sekarang aku masih mampu tersenyum walau apa ujian yang di beri..


Alhamdulillah! siapa sangka kan.. hebat percaturan Allah siapa yang tahu.. sudah semestinya lah aku salah seorang yang terpilih menjadi yang di pilih datang ke sini kan..walaupun dengan keputusan secara mendadak untuk sampai ke sini..huhu


Apa yang aku dapat lihat, memang amat jelas sekali perbezaan antara zaman sekolah dan ipt..betul lah nasihat-nasihat yang telah di beri sahabat-sahabat dulu..kini aku sedang merasainyaa!! hoyeeehhh~ hahaha


Alhamdulillah! dalam kita berjuang mesti kita akan sentiasa di anugerahi teman-teman kan.. begitulah jugak aku kat sini.. Alhamdulillah mendapat teman seperjuangan yang berjalan seiring bersama...sangat-sangat-sangat bersyukur! sentiasa bersama saat suka dan duka, susah dan senang.. walaupun masing-masing berbeza umur, tapi insyaAllah masing-masing menggunakan kelebihan masing-masing untuk saling melengkapi kekurangan bersama..


Dan yang paling terharu dalam hidup kat sini bersama teman-teman seperjuangan apabila ada yang antara kami yang masing-masing mempunyai time yang tak sehat..mesti caring-caring..howw so sweettt..hahaha..
hurm.. tadi masa duk menjamu selera balik dari seminar duk borak-borak..(makan meggi je pon)..haha..so mana-mana yang sakit Tidak Dibenarkan sama sekali untuk menyentuhnya! huwahahaha.. dalam aku duk control-control orang yang tak leh makan, aku di bantah dek yang lain penuh kedengkian yang berbunyi.. 'ehhhh ehhh k.faizah bukan ada gastrik ke? k.longggggggggg!! tak aci..tengok adik k.long ni degillll...hahaha!
dengan muka tak bersalah aku terus je makan.. tapi ada laa satu suara yang terdengar membuatkan aku merasakan 'sengal bin senget gitu nak gelak..macam nk terguling tergolek jer'... 'k.faizah takpe..dy gastrik takde laa macam korang..habes-habes aku tengok dy paling sakit pon hari tu duk menonggeng-nonggeng je sampai tak study'... masak aku di ketawakan beb!! hahahhaa...


alaahh aku bukan kisah pon orang nak mengata apa pon..well..sebab aku tau..mulut aku pon apa kurang laser nya bila mengenakan orang...hehehe...kalau nak cerita semua pasal teman-teman aku ni memang tak habes sampai ke bulan depan laaa...tapi series! so sweeettt laa dapat kenal ngan korang-korang...series! (moga-moga antara korang tak de yang terbaca apa aku melalut ni) hahaha...


Hoyyeehhh!! dah lama kut mood gila-gila nih tak datang..haha..
Memandangkan sejak 2 menjak dapat asignment bertambung-tambung, maka waktu ketiduran aku pon tak berapa nak terurus sangat laa..lagi-lagi 2 3 malam ni asyik tidor kul 3 am ke atas jer.. (buat-buat bizi je pon) huhu..weekend pulak tak cukup masa nak pikir balik umah sebab penuh dengan aktiviti sampai waktu study pon semput..bak kata orang dewasa 'pandai-pandai nak hidup lerr'..kikikiki... pastu punya laa nasib badan aku 2 3 hari ni aku asyik kena noda dengan gambar-gambar yang ketiduran dalam kete or seminar jer dek member-member..hahaha! boleh tahan ciut miut laa kan bila tertidor keletihan dengan ternganga mulut..akekeke! sengal jer..


Addooiii... sebenarnya dalam adat berjuang di anugerahi teman-teman, cikgu-cikgi, lecture-lecturi perkara biasa laa kan.. apa yang penting apa tujuan utama kenapa kita boleh berada di sini.. niat mesti ikhlas untuk mudah mendapatkan redha Allah.. dan aku rasakan cost aku yang ambil ni memang begitu mencabar sekali.. tetapi adat dalam berjuang, perkara biasa laa kan melalui liku-liku kehidupan yang penuh duri-duri tajam...lagi-lagi yang berkaitan dengan hati manusia dan hidayah Allah! Dan aku sendiri pon masih lagi dalam kucar kacir menguruskan dan mengaturkan hidup aku sendiri..


tetapi apa pun berlaku, jangan kita lupa, kita di jadikan untuk menjadi 'khalifah' di muka bumi Allah yang di beri pinjaman untuk sementara ni..seperti firman Allah yang bermaksud:


 Dan (ingatlah) ketika Rab (Tuhan) engkau berfirman kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku (Allah) hendak menjadikan seorang khalifah (wakil) di bumi.” Mereka (malaikat-malaikat) bertanya: “Adakah Engkau (Allah) hendak menjadikan padanya (di bumi) orang yang akan melakukan kerosakan di dalamnya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji-Mu (memuji Allah) dan mensucikan-Mu (mensucikan Allah)?” Dia (Allah) berfirman: “Sesungguhnya Aku (Allah) mengetahui apa yang kamu tidak mengetahuinya.” 


So, walau apa pun cabarannya, semoga kita semua terus istiqhamah dalam perjuangan untuk bekalan dunia menuju akhirat.. hoke? kalu fehem Angguk! hahaha


Sahabat-sahabat kat luar sana pun tolong doakan den dan teman-teman kat sini juga  dalam meneruskan langkah dalam mentarbiyyah diri sendiri dan juga orang laiin yer...moga sentiasa dalam redha Allah dan memperolehi husnul khatimah! Aminn~




Nah...aku kongsikan satu lagu untuk korang-korang...hehe


SEIRING SEHALUAN~


Kita laungkan Allahuakhbar Allah Maha Besar.

Hari yang indah, senyuman pertama,
Hulurkan salam ukhuwah kita.
Berpesan mengingati, dituntut agama,
Kita bagaikan satu keluarga.

Silaturrahim ini tak akan terpisah,
Kita jalinkan seperti Rasulallah dan sahabat.

Kita laungkan Allahuakhbar Allah Maha Besar,
Seiring sehaluan satu cita dan impian,
Susah dan senang kita tempuhi bersama,
Bertemu berpisah kerana Allah.

Demi satu kejayaan,penuh pengorbanan,
Keazaman juga ketabahan,
Inilah kehidupan, menuntut kesungguhan,
Tak semudah indahnya khayalan.

Silaturrahim ini tak akan terpisah,
Berbahagia untuk selamanya insyaAllah.

Allahuakhbar, Allah Maha Besar,
Lailahaillallah. (2x)


MiNnI yang cool...^_^

2 comments:

  1. assalamu'alaikum wbt cik adik..
    semoga Allah sentiasa membimbingmu dik.. :)))

    ReplyDelete
  2. wasalam wbt cik kakak..
    Aminn... mekacehh :))

    ReplyDelete