autum in my heart


رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّك أَنتَ الْوَهَّابُ۝

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.” (Aali ‘Imraan: 8)

Photobucket

helwa telinga~

my صحابة :)

Sunday 26 August 2012

Renungan bersama

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku merasa dalam jiwaku jejak-jejak mati,
Tiada ku capai dalam hidup ini kecuali sengsara,
Alangkah ruginya jika aku mati,
tanpa fikiranku mengetahui teka-teki qadha',

Hari-hari hidupku berlalu tanpa berganti,
Laksana hembusan angin di padang belantara,

Dua hari yang tidak didukacitakan hati,
Kelmarin yang berlalu dan esok yang belum tiba,
Esok tersembunyi di alam ghaib yang sepi,
Hari ini hariku, hari esok selalu kecewa,

Aku bukannya lalai tidak sedarkan diri,
Melihat keindahan dunia tanpa menghening cipta,
Aku dengar sebuah suara dalam mimpi,
Lantas tidurku membuka kelompok hati muda,

Sedarlah kini! tidur itu gambaran mati!
Minumlah sepuas-puasnya, tempat kembalimu bumi yang rata,
Kepada maut aku tuju dengan langkah yang berani
Tak lama lagi hapuslah namaku di alam buana,
Berilah aku minuman wahai kekasih hati,
Hari hidup berakhir dengan tidur yang lama.

[SYAIR IBN-AL-KHAYYAM]

MinNi..^_^

No comments:

Post a Comment