autum in my heart

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّك أَنتَ الْوَهَّابُ۝

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.” (Aali ‘Imraan: 8)

helwa telinga~

my صحابة :)

Thursday, 8 November 2012

Tanpa kertas, ku di sini

بسم الله الرحمن الرحيم

Hening kedinginan membawa arus masa kian berlarut, blog kini makin menyepi dek tangan yang tidak bergerak, dek idea yang kebekuan, dek kemalasan yang menjadi raja dewa. waghhh! begitulah diriku ketika diri di hanyut arus dari masa ke masa.. yes! masa terus bergerak meninggalkan diriku tanpa berpusing kembali.

teringat kembali malam tadi sebelum ketiduran, sambil baring tangan kudepangkan tangan di kepala sambil mata melihat atap.aku bertanya lagi pada diri ini, apakah yang aku mahukan dalam hidup ini? aku sentiasa tidak yakin pada apa yang aku kejar, tidak yakin pada apa yang aku lalui, dan aku sentiasa meletakkan kerendahan diri itu di tempat rendah yang teramatlah rendah tempatnya. Mengapa aku masih tidak bangkit setelah seruan datang? kenapa aku masih lalai dengan nikmat dunia yang nyata hanya sebagai pinjaman? kenapa aku biarkan hidayah itu datang dan pergi dengan rajukan tanpa persinggahan yang dalam? 


tarik nafas mendalam tanyakan lagi pada diri, kenapa aku terus bergelumang dengan dosa jika tahu ajal itu akan datang bila-bila masa? bagaimana jika mati dalam buruk pengakhiran? ASTAGHFIRULAH! NAUZUBILLAH!


mengalir air mata lesu tanpa jawapan. kenapa hendak mahu salahkan syaitan jika diri sendiri yang menjerumuskan dalam kebinasaan? argh ku sedar kini hati ku kian jauh dari ketenangan, tetapi siapalah aku untuk larikan diri dari kebahagiaan? siapalah aku untuk mencabar Tuhan? tidakkah aku lupa bahawa aku hanyalah Hamba abdi untuk Tuhan? apakah aku lupa terciptanya aku bergelumang dengan kenikmatan yang tiada kesudahan itu hanyalah dari Tuhan sekalian alam??


ku bangun lantas mencapai senaskah kalam cinta Rabbi, tergamam aku seketika apabila membukanya mataku terpaku pada sebaris ayat 


"Dan BERTAUBATLAH kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu BERUNTUNG" (QS. An-Nur: 31).

ya!! Dia begitu sayang pada hambanya, lihatlah betapa Dia memahami tiap detik apa yang kita minta. tetapi kenapa aku masih alpa dengan dunia yang di cipta? 


Ya Allah wahai Tuhan yang Mencipta,

Ampunkanlah di atas kelalaian diri ini,
Ampunkanlah di atas diri yang tidak pernah bersyukur ini,
Ampunkanlah dosa-dosa kedua ibu bapa kami,
Ampunkanlah dosa sahabat-sahabat perjuangan kami,
Ampunkanlah dosa guru-guru kami,
Ampunkanlah dosa seluruh muslimin muslimat saudara kami,

Berikanlah kekuatan kepada kami untuk melawan nafsu yang beraja dalam diri ini,

Berikanlah kami kekuatan ya Allah untuk menghadap kaum yang kafir,
Berikanlah kekuatan kepada saudara seislamku yang di zalimi,
Teguhkanlah pendirian kami dalam menegakkan adden ini
Rahmatilah kami di bawah lindungan rahmat-Mu.

Bantunilah kami untuk menggapai keredhaAn-Mu 

Meraih kasih-Mu, menagih cinta-Mu

Salam sejahtera buat penghulu sekalian Nabi,

Sahabat, tabi'in dan tabi' tabiin. Amin

MiNnI..

No comments:

Post a Comment