autum in my heart

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّك أَنتَ الْوَهَّابُ۝

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.” (Aali ‘Imraan: 8)

helwa telinga~

my صحابة :)

Thursday, 14 November 2013

Perjuangan Vs Burger.

Bismillah.......

Perjuangan itu ibarat sebiji Burger yang lazat Di makan.

Demi sebiji Burger yang enak rasanya, lazat sehingga menjilat jari, sanggup kita bersusah payah makan walaupun kita sedang sakit ulser bawah lidah.

siapa yang pernah rasa dia akan tahu.

sakit dan perit untuk menelan air liur. right ? 

hah begitu lah ibaratnya Sebuah Perjuangan. 

jika kita ingin menikmati Syurga yang terlalu manis itu kita sanggup menempuh ujian yang datang dalam perjalanan untuk menggapainya. Sanggup kita sakit  berjerit payah dan sangat perit untuk mendapatkannya. sepertimana kita berusaha untuk mencuba menelan sebiji burger walau dengan seribu kepayahan. right? 

Tekadang dalam perjalanan yang sangat melelahkan ini kita termengeluh, 

Maka Allah Berkata: 
Aku tidak membebani seseorang, melainkan sesuai dengan kemampuannya.
(2:286)

Dan ketika Tuhan mengambil sesuatu yang membahagiakn kita pada hari ini kita rasa sedih dan kecewa, bukan sebab Dia benci, tapi sebab Dia nak tunjuk kebahagiaan esok hari, adalah lebih baik dan indah.


ingatlah bahawa, Allah tiupkan kekuatan melalui ujian-ujian yang datang. Allah tangguhkan sesuatu untuk mendidik kesabaran. Allah ambil sesuatu untuk mendidik erti redha. sampai masanya Allah akan memberi sesuatu ganjaran. tekadang tidak disangka-sangka dek kita manusia. maka bersyukurlah dengan setiap pemberian dan ujian dari Allah untuk kita.

"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah pun. Nescaya ia akan melihat balasannya. 
(99:7)

No comments:

Post a Comment