autum in my heart

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّك أَنتَ الْوَهَّابُ۝

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya.” (Aali ‘Imraan: 8)

helwa telinga~

my صحابة :)

Tuesday, 14 February 2012

kasih ayah ibu membawa pada redha Allah~

بسم الله الرحمن الرحيم

tika ini detik ini saat ini sedang saya cuba untuk memujuk mata yang degil untuk melelapkan jasad...pusing kiri pusing kanan pusing depan pusing belakang..hihi..Allahu Akbar...


sedang mengulit diri, terimbas kembali saat-saat genting dalam kehidupan yang telah terjadi setahun yang lalu..terusku capai lappy..dan tangan mula gatal untuk menaip..


"tahniah! ustaz ucapkan kat anti..sebab anti sorang jer dapat A dalam subjek ( pendidikan syariat islam ) dalam TRIAL SPM ni..jangan kerana masa ni awak dah dapat tinggi tapi nanti masa exam SPM betul jangan pula kamu buat sambil lewa"


tergiang-giang kembali memori yang dah berlalu..saya mula tekadkan dalam diri bahawa saya mesti berusaha untuk capai A dalam subjek (PSI). kerana saya memang lebih cenderung minat pada subjek ni daripada yang lain.mungkin sebab banyak cerita pasal hukum kot..hihi.


dari hari berganti hari minggu berganti minggu...saya mula menginap di asrama untuk lebih tumpukan pada pelajaran..dan exam SPM mula menjelang..


3 hari sebelum subjek (PSI) bertandang saya mendapat panggilan dari mama..


"jah! engkau ambik fon maa ke? maa nak balik kelantan ni.."


"A'ah maa...maa nak guna ke? mari laa ambik..ambe pinjam jap sebab guna 2 sim..hehehe"


"oke..nanti maa mintak abah pergi amik yer..tunggu kat luar pagar tau..nanti abah x jumpa pulak kat mana nak cari"


"oke maa.."


masa begitu deras berdetik..ku hanyut di buai kenangan lagi..tiba-tiba tanpa ku sedar hangat air mata mengalir..


tunggu punya tunggu abah..tak lama kemudian abah sampai..jarak antara umah ngan asrama aku bukan jauh sangat pon..sebab 2 aku sesuka hati jer selalu menyusahkan orang tua ku..Astaghfirullah..


"jah! kenapa ambik fon maa? kan dah susahkan orang pegi balik pegi balik semata-mata nak ambik fon ni..."


"hehehe...( wat muka seposen n sengeh macam kerang busuk )..ambe guna jap jer bah..dah mintak ngan maa ari 2.."


borak-borak-borak ngan abah...detik berganti detik saat berganti saat minit berganti minit..


"xpelaa..abah dah nak balik ni..nak pergi kelantan..oh yer..kamu dah ada ke henfon yang nak guna?"


saya kaget!! biasanya abah kalau marah dia akan marah betul-betul x sempat dah nak tanya "kamu dah ada ke henfon yang nak guna?"


tergagap-gagap saya jawab...
"aaaa? ohh dah der bah! saja jer nak guna 2 sim...tu pinjam fon maa...heee "


masa terus berjalan meninggalkan saya...


satu hari berbaki sebelum subjek (psi) yang di tunggu-tunggu...seingat saya...saya mengantuk sangat-sangat pada hari tu..lalu saya tidur dari balik exam sampai petang..sampai kawan-kawan naik heran kenapa saya begitu letih sampai tido atas lantai simen...biasanya saya x dapat tahan tidor lama-lama kat atas simen...


pada malamnya esok mahu menduduki exam subjek (psi) saya mula sibuk study bersama kakak-kakak warden..maklum laa kan..anak buah manja...orang lain kena tidur kat dalam dorm..tapi saya menginap di bilik warden..huhu


masa terus berjalan..ting! ting! masa menunjukkan pukul 12.00 am..saya dalam kegelisahan..saya tak pasti memikirkan apa..subjek (psi) esok hari atau fikirkan dot dot dot..hihi...yang pasti saya baring sambil tangan di atas dahi dalam kegelisahan...


tiba-tiba lewat malam tue saya dapat panggilan dari kakak yang study kat usm..dahi dah mula berkerut-kerut...tak pernah-pernah kakak coll masa nie...dah lewat ni..apa pulak yang dy nak?? aku terus berteka-teki.. terus aku di tegur dek kakak warden.." kenapa tengok jer fon tu? angkat laa"


"Assalamualaikum..buat apa? tengah study ker? camne exam?"


aku bertambah-tambah lagi laa heran...memandangkan hubungan adik beradik yang kurang rapat waktu tu...waktu tu pukul 12.40 kalau x silap..aku terus di tujah-tujah dengan persoalan..aduhaaii...!! degupan jantungku makin kuat berdegup..


"jah! bawak banyak bersabar yer..baca yasin untuk abah..aku kat hospital sekarang ni..ABAH DAH TAKDE..."


"haaa?? "


sungguh aku dalam kekagetan saat itu detik itu..namun ku kuatkan jasad untuk bangun melangkah ke bilik air...seusai ambik wudu' ku terus baca yasin..Allah! Allah!


pukul 2 am aku sampai umah dengan pertolongan mak sdare yang ambil dari asrama..hatiku dan fikiranku bagai orang hilang ingatan..blank! iya aku hanya berjalan mengikut arahan...


tepat jam 3 am jenazah sampai.. terus ku baca yasin...sampai laa pukul 6 am aku kembali lagi ke asrama untuk persediaan paper subjek (PSI)..huhu..saat itu ingin keluar umah saya tatap lama wajah abah..saya cium abah...sejukk!!


apakah yang ada di kepala ku saat mendapat kertas soalan ?? huhu...saya pon x pasti apa yang saya tulis dalam kertas tue..yang pasti saya tahu saya nak balik umah...


bila sampai umah jenazah dah di usung untuk di masuk kan dalam kereta mayat!


                    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


alamak! tangan dah terketar-ketar nak sambung cerita..huhu..


bila result SPM keluar..saya terus p jumpa ustaz subjek (psi).. "ustaz...saya mintak maaf sangat-sangat! saya dapat pangkat E subjek ustaz...saya tak dapat nak senangkan hati ustaz..maafkan saya ustaz! selalu menyusahkan ustaz.."


"tak pelaa...ustaz faham...anti banyak bawak bersabar yer...tabahkan hati..Allah tak kan mengsia-siakan hambanya...percayalah...pasti ada hikmah di sebalik apa yang terjadi...:))"


                  ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


ya Allah! aku kesal di atas apa yag terjadi...aku menyesal  x sempat senangkan hati orang tuaku di saat hayat mereka masih ada...aku selalu menyusahkan mereka..ya Allah! Kau ampunilah di atas segala dosa-dosa kedua ibu bapa ku..Kau tenangkanlah arwah abahku di syurga yang paling mulia..


bersaksikan Tuhan aku berjanji..mulai detik ini saat ini...aku nak jadi budak baik..tak nak dah jadi budak nakal macam dulu..selalu menyusahkan orang tuaku..menyusahkan orang sekeliling..kini dengan bantuan-Mu ya Rabb aku ingin berdiri dengan kaki sendiri..berikanlah aku kekuatan ya Aziz...permudahkan segala urusanku.. Kau cantumkanlah kembali ahli keluargaku yang Engkau anugerahkan dengan kasih sayang..moga kami terus erat menjalani kehidupan seharian dengan bantuan-Mu untuk mencapai redha-Mu...Ameen ya rabb!!


                 ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


P/S : pada yang sudi membaca sedikit coretan hati dari saya..syukran...tolong doakan yer..yang masih ada kedua ibu bapa..saya nasihatkan jaga lah hati mereka supaya mudah untuk kita mendapat berkat dalam hidup dengan redha mereka...jangan jadi seperti saya..apabila kehilangan baru hendak mencari dan berfikir...pada yang selalu menyakiti hati kedua ibu bapanya, mohonlah ampun dan maaf dari mereka..selagi saat n waktu masih ada..SESUNGGUHNYA DI ATAS SETIAP KEJADIAN PASTI ALLAH BESERTAKAN HIKMAH..wassalam

Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”
Riwayat al-Hakim


“Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya, ibunya telah mengandungkannya dengan keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya selama dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu, hanya kepada Aku kembalimu” (Luqman, 31: 14)











MiNnI..^_^

2 comments:

  1. Assalammualaikum wrt wbt
    Salam ukhuwah wahai anakku...
    Hikmah didatangkan Allah setelah berlaku sesuatu musibah. Allah menenggelamkan bukan untuk melemaskan sebaliknya mensuci dan menaikkan darjat kita.

    kata hikmah dari dr 'aidh abdullah al-qarni :
    janganlah menjadikan kesusahan dan kesedihan anda sebagai hal yang penting untuk diperkatakan, kerana dengan berbuat begitu bermakna anda telah menjadikan hal tersebut sebagai penghalang untuk mencapai kebahagian.

    Sesungguhnya Allah maha mengabulkan setiap permohonan, menghilangkan kesedihan dan kebimbangan.
    "Siapa yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesusahan apabila ia berdoa kepadaNya."
    (Surah An-Naml :62)

    Ummi doakan segala urusan 'solehah' akan dipermudahkan Allah SWT

    ReplyDelete
  2. wasalam wbt..
    salam ukhwah aidhan ummi ros..
    terima kasih di atas kata pujukan yang terkesan dek hati yang penuh berlumuran noda hitam ini..

    inshaAllah..Ameenn..moga saya menjadi bakal "solehah" yang sentiasa mencari keredhaAn Allah..

    syukran lagi atas doanya...:))

    ReplyDelete